neděle 28. března 2010

Trávení víkendů

Každý den je tu co dělat. Přes týden se spíš věnuju škole a víkendy trávím většinou poznáváním Soulu.

Objevila jsem konečně ulici se suvenýry - Insadong. Byla tam spousta turistů, krámky nabízí ty stejné suvenýry furt dokola - různé vyřezávané sošky, asijské masky, vějíře, kabelky, šperkovničky, malovaná plátna v asijském stylu, ubrusy a keramika. Insadong je jedno z mála míst, kde se dají koupit pohledy. Také se tam dá najíst u mnohých stánků s jídlem (ty jsou ostatně po celém Soulu, ale ještě jsem neměla odvahu si někde něco dát).
Taky jsem už navštívila několik muzeí. Ttok museum nabízí prohlídku typického korejského svátečního zákusku - ttok. Hezky po česku rýžový koláček. Vypadají úžasně, spousta barev, velikostí a tvarů. Člověku se v tom muzeu sbíhají sliny. Ale žádné ochutnávky v rámci vstupnného tam nejsou. Jen obchůdek pod muzeem. Mají to chytře vymyšlené. Nicméně chuť ttoku výrazně zaostává za jejich vzhledem. Prý nemastná neslaná hmota lepící se na zuby. Sama jsem ještě ttok nejedla, ale určitě musím vyzkoušet. Dále jsem se byla podívat v korejském národním muzeu. Nachází se ve velkém areálu s parkem a vodní plochou. Samotné muzeum je zaměřeno 'kupodivu' na historii a korejské umění. Hezké, zajímavé, ale nedají se projít všechna patra s plným zaujetím.

Tuto sobotu jsem měla velký zážitek. Absolvovala jsem templestay. Jde o krátkodobý pobyt v budhistickém chrámu. Byly jsme pozváni přes zahraniční oddělení na univerzitě. Ze zahraničních studentů nás šlo 5 Čechů a 1 Rumunka. Chrám, do kterého jsme měli namířeno je jediný, který je v Soulu, a zároveň nabízí předklad do angličitny. Zájemci mohou absolvovat templestay různého charakteru. My jsme byli pozváni na čajový obřad. Spolu s námi program absolvali 2 Američanky, jedna Němka a jeden Koreec.

Nejprve nám byla vysvětlena základní etiketa (např. v chrámech se zouvají boty). V chrámu se sedí na zemi na polštářcích. Ženy mají správně sedět na patách, muži v tureckém sedu. Naše 'průvodkyně' (dobrovolnice budhistka, která nám vše překládala do angličtiny) nám ukazovala, jak se klaní Budhovi a podávala základní informace o budhismu a o životě Budhy. Žena v tradičním korejském oblečení slavnostně servírovala čaj, který jsme popíjeli s velkou vážností :-) U toho jsme furt klečeli, až nás brněly nohy. Pak za námi přišel mnich, který hovořil asi o budhismu. Ale moc toho nevím, protože jediné, na co jsem se v tu dobu soustředila, bylo neusnout. Vhod mi přišla meditace, to jsem si mohla konečně poklimbat. Mnich byl moc sympatický, usměvavý, trochu uměl i anglicky, ale jaksi jsem tuto část nebyla schopna plně vnímat. Následoval oběd, tam už jsem se probrala :-) Rýže a kimchi. Výborné, jen to nezasytí nadlouho. Ještě jsme absolvovali prohlídku areálu, vysvětlení různých budhistických symbolů a vyobrazení ze života Budhy. To nebylo vše, ještě pro nás byla naplánována kreativní část. Vytváření lampiónů ve tvaru lotusů. Lotus je pro budhisty významný symbol (představuje cestu životem, který vede k osvícení). Postup byl jednoduchý - lepili jsme barevné papírky na kelímek do tvaru květu. Já jsem si to příjemně užila. Nakonec jsme si mohli vlastní lampiónek odnést. A ještě jsme dostali suvenýr - vyobrazení chrámu ve skle. Přitom celý program byl zadarmo.

Pro mě to byla moc zajímavá kulturní zkušenost. Předtím jsem neměla šajnu, o čem budhismus je, teď už alespoň trošku tuším. Dnes jsem se chtěla podívat do olympijského parku, ale řeším problém s internetem, tak snad se tam dostanu příští týden.

Žádné komentáře: